torsdag 14 april 2011

UTAN RÖD TRÅD

Denna torsdag består inlägget av en snaquesalig blandning. Om ni vill ha en annan sorts röd tråd i innehållet än den på bilden nedan så får ni sluta läsa här. I stället kan ni välja bloggar från min Bloggkoll.

 Dagens (enda) röda tråd.
Och nu över till torsdagens blandning av ämnen.
(Bilderna är, som alltid, klickbara.)


1.
Allt oftare undrar jag - och många med mig: Varför duger inte vårt eget språk längre?
Den senaste tiden har man i annonser kunnat se att Luleå Lokaltrafik, LLT, "stolt presenterar" ett nytt ställe, en kiosk i stan, där man kan ladda och hämta ut busskort. Högst upp i annonserna står det
"LLT PROUDLY PRESENTS".
Men snälla LLT, hur tänker ni? Är det någon inom företaget som kommit på de här larvigheterna - omplacera personen. Är det en reklambyrå som föreslagit detta - byt ut den.


2.
Överallt hör man nu talas om applikationer, appar. I min värld, hittills, har applikationer varit något som sett ut som på bilden ovan. Ungefär. Men det klart, jag är en gråhårsmedborgare som inte riktigt hänger med i allt det nya. Hjälp, jag behöver en heltidsanställd personlig tränare, nej, datasupport menar jag! (En personlig tränare skulle i och för sig också behövas...)


3.
För drygt två månader sedan ringde jag min bredbandsleverantör Telia och uppgraderade hastigheten på min uppkoppling. Men den blev inte snabbare, snarare tvärtom. Så småningom började jag testa den på http://www.bredbandskollen.se/ och fick bevis på att den var DÅLIG. Jag ringde Telia igen och fick tala med en trevlig ung kille som sa: "Det var verkligen inte bra. Det måste vi snarast göra något åt." När man får medhåll så blir man ju glad och genast vänligare inställd till företaget i fråga.

Han sa att det skulle behövas en omkoppling till en annan "plattform" (?) - jag fattade - som vanligt - ingenting, men hoppades att killen visste vad han talade om. Denna omkoppling måste göras på någon plats någonstans av en tekniker. Efter att detta skett så var uppkopplingen aaaningen bättre, men fortfarande tyckte Bredbandskollen att den var DÅLIG.

Nytt samtal till Telia, ny trevlig kille. Han sa att jag kanske behöver ett nytt modem (jaha, ja) och att det skulle sändas till mig. Fint! Enligt samtal i dag med en ny trevlig support, en tjej denna gång, så ska det nya modemet finnas att hämta hos mitt postombud i morgon. Jag hoppas det.

Hur som helst så måste jag tacka Telias alla trevliga anställda som jag haft kontakt med. De har gjort vad de har kunnat och i dag ringde DE upp MIG, precis som de lovat, för att höra hur det gick. Snyggt gjort. Jag slapp ringa och trycka 1, 2, 3, o.s.v. och vänta i eviga telefonköer. 


4.
I dag ringde även min Westerstrandsklockas "doktor" och informerade om urets hälsotillstånd. Och gav mig en mer precis prisuppgift. Här, på min andra blogg, kan du läsa mer om min sjuka klocka, som jag verkligen saknar. Dess plats gapar tom.
Tänk vad man vänjer sig vid vissa saker. En snabb blick på väggen ovanför TV:n och jag visste med ens vilken tid det var. Inga siffror utan visare som ger en helt annan känsla för tiden.

Det var torsdagsmixen. Har ni förresten tänkt på att i morgon har vi avverkat halva april? Redan!
Ha nu en skön kväll!

6 kommentarer:

  1. Kan hålla med att det ibland känns lite krystat med engelska ord och fraser.

    SvaraRadera
  2. "Proudly presents" i en svensk annons är så urbota löjligt så klockorna stannar.

    Det var väl inte därför din klocka stannade men nu blir den väl omhändertagen och du får tillbaka den i skick som ny.

    SvaraRadera
  3. Jag ringde så ofta till datasupporten så jag blev en snackis på deras fikaraster. Nu talar jag 90tal men ändå.

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag ville egentligen bara säga att det är väldigt roligt att läsa hur nöjd du är med vårat bemötande, även om själva tjänsten i fråga inte fungerade som den skulle från första början.

    Jag hoppas nu att ditt bredband fungerar ordentligt med den hastighet som vi utlovat. Om inte så får du mer än gärna kontakta mig via länken nedan.

    Ha en fantastiskt trevlig helg!

    Med vänlig hälsning
    Fredrik Rasmusson, Telia Kundservice
    http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

    SvaraRadera
  5. Hihi! Den typen av appar vi gör, gör vi med lappar!!!

    SvaraRadera
  6. Tony - Pixlar: Ja, ibland blir det bara för mycket. Nu ser man även i annonser att Coop Forum börjat med "Green Corner". Varför inte kalla det "Gröna Hörnan".

    Gunnel: Det kan mycket väl vara LLT:s annonser som rår för att min klocka stannade. ;-)

    Mufflo: Är det någon gång man behöver en support så är det när det gäller datorer. Jag önskar att jag hade en sittandes på axeln nästan jämt. (Skulle nog vara kul att tjuvlyssna på datasupportrarnas snack när de har fikarast. Jag kan nästan höra skrattsalvorna.)

    Fredrik, Telia Kundservice: Tack för kommentar! Jo, nu verkar det vara en helt annan sprutt i ledningarna. (För säkerhets skull tog jag hjälp av en datakunnig brorsdotter för att installera det nya modemet.)

    Kollade nyss på Bredbandskollen och från att ha legat allra längst ner på DÅLIGT-skalan så rusade visaren allra högst upp på BRA-diton. Nu är jag nöjd och tackar återigen för bra service från Telia. Sträck på er i Kundservice-gänget!

    Mira: Du är en riktig poet! Fiffig kommentar! På rim!!! Kul! :-)

    SvaraRadera