lördag 16 april 2011

STADSBESÖK

Det är inte ofta jag besöker Staden. (Särskilt inte nu när mitt dumma högeröra vill höra så lite ljud som möjligt.) Hur som helst, ibland kan jag drabbas av en väldig längtan efter gator, trottoarer, torg, affärer, trafik och människomyller. I fredags kom detta begär över mig. Vädret var härligt, 12 vårljumma grader, svag vind och sol. Först var det gula klotet aningen beslöjat, men efter en stund bröt det fram med full kraft och värmde skönt.  

Stadsbesöket inleddes med gott fika hos den nyflyttade väninnan. Som numera ser vatten från sina och makens alla fönster. Medan jag drack mitt te njöt jag av utsikten. Än så länge ligger isen, men mycket snart kommer vågorna att rulla in under väninnans fötter. Nästan. Och båtarna kommer att glida, tuffa och vråla förbi i det våta. (Ja, jag erkänner - jag är sååå avundsjuk. Jag vill också ha sjöutsikt!) 

Efter fikat promenerade vi iväg mot centrum där denna syn mötte oss. På ett "klädstreck" högt ovanför våra huvuden fladdrade byxor i massor av färger och storlekar. Fram med kameran! Vilken kul grej! Ett konstverk, höjt till skyarna!

Det fanns mer som vajade i vårvinden. Efter hela gatan var träden dekorerade med tygremsor i milda, pastelliga påskfärger.

 Och utanför arkitekten Ralph Erskines skapelse Shopping (världens första köpcenter inomhus) stod som vanligt Gula Paviljongen som en gång prydde taket på ett av stadens hus. Nu används den som scen av sångare, musiker, talare, m m. Ett fint inslag i gatubilden.
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
Efter trassel med bredbandsuppkoppling och modem så fungerar nu allt igen. Min närstående datasupport (yngsta brorsdottern) gjorde dagens goda gärning när hon, mitt uppe i familjens påskreseplaner, installerade det nya modemet och fixade trådlös uppkoppling.
Tack, M!

 Också en datasupport?
---
Nu ser vi fram emot den stundande påskhelgen.

8 kommentarer:

  1. Visst är det mysigt att gå och strosa i staden. Vilken stad är det? Jag strosade inne i Göteborg igår, idag blir det nog en fridfull skogspromenad.

    SvaraRadera
  2. Ja det var en fin dag och jag skulle så gärna vilja veta om det är ett konstverk eller vad dessa upphängda kläder ska föreställa. Både fånigt och roligt.

    SvaraRadera
  3. LeiaMia: Stadslivet är kul - när man själv får välja när, var och hur. Och så ett litet tips: Klicka på det blå ordet "Shopping" i texten! ;-)

    Väninnan: Lite fånigt, men mest fyndigt och roligt. Jag gillar det galna i hela grejen.

    SvaraRadera
  4. En riktigt god och glad påsk önskar jag dig. Byxor i skyn! Vilken idé! :)

    SvaraRadera
  5. Mira: Må du också ha en glad påsk med fint väder, god mat och våryra promenader med Emser!
    Visst är de "upphöjda" byxorna roligare än mycket annan konst-ig konst? Jag ger tummen upp!

    SvaraRadera
  6. Luleå ja. Pappas födelsestad!

    SvaraRadera
  7. Mira: :)

    LeiaMia: Ibland är verkligen världen pytteliten!

    SvaraRadera