torsdag 18 februari 2010

MÅLADE FAVORITER

Min mamma och pappa besökte ganska ofta konstutställningar och när jag var stor nog fick jag följa med. Jag antar att det var så mitt konstintresse väcktes. Ett intresse som bara har ökat med åren. På bilderna nedan visar jag fem verk av mina absoluta favoritkonstnärer.
-
Helst skulle jag ju vilja ha dem alla hängandes på mina väggar, men det är "bara" den första tavlan, av Henning Öfverbeck, som jag har glädjen att äga. Genom åren har det blivit sju tavlor Öfverbeck, fyra av Henning och tre av hans far Carl-Ivar. Kanske kan jag kalla mig en liten samlare. Några av dem har jag, till min stora glädje, hittat till överkomliga priser både på auktioner och loppisar.
-
Jag tycker mycket om motiv i så kallad "trompe l´oeil" = "lura ögat". Det är skickligt att kunna lura betraktaren. Tavlan på sista bilden är målad i trompe l´oeil av Helsingforsfödde Yrjö Edelmann. Han berättade vid något tillfälle, att det hänt att han fått bättra på sina tavlor som hängt på utställning, speciellt där tejpen "sitter", för att folk har försökt pillra loss den. Då är det minsann verklighetstroget.
-
Henning Öfverbeck (1951-) olja
-----
Lars Lerin (1954-) akvarell
-----Marcus Larson (1825-1864) "Vattenfall i Småland", olja, Nationalmuseum
-----
Stanislaw Zoladz (1952-) "Tö", akvarell
-----
Yrjö Edelmann (1941-) "Wrapped view over harmonic green fields", olja
-----
"Måla tavlor är ingen konst. Men att sälja dem - det är konst!"

2 kommentarer:

  1. Undrar om någon av dem är autodidakt. Detta fantastiska ord för självlärd uttalas faktiskt autodiakt enligt källor från Norrbottensradion.

    SvaraRadera
  2. Källan envisades ju länge med att uttalet var autodiakt, "för så sa de vid ett stort auktionshus i huvudstaden". F-n tro´t! Efter bevis från den akademiska världen säger källan numera bara "självlärd".

    SvaraRadera