onsdag 10 februari 2010

VACKERT FÖR BORDET - OCH SVAR

Tekanna "Jardiniere" - Tracy Porter
-
Socker och grädde "Jardiniere" - Tracy Porter
-
Fat "Jardiniere" - Tracy Porter
-
En dag för ganska länge sedan, när jag surfade runt på nätet, hittade jag plötsligt några bilder på ett mycket vackert porslin. Det hette "Jardinere" av Tracy Porter. Jag föll pladask för dessa "bordssmycken". De har blivit mina favoriter i porslinets mönsterrika värld. Skulle gärna duka bordet med dessa skönheter.
-
Jag har googlat på Tracy Porter och vad jag kan förstå så är hon en amerikansk formgivare som inte bara designar porslin utan även kläder, väskor, tyg, m m. Hennes hemsida sprudlar av färg och form, både på stillbilder och videor. Där finns massor att se och inspireras av. Men... tyvärr hittar jag inte serien "Jardiniere". Antagligen har den utgått ur sortimentet för att ge plats åt andra mönster. Suck! Nåja, jag får väl nöja mig med att titta på bilderna.
-
På tal om design: I kväll blir det som vanligt att kolla in programmet "Grand Designs" klockan 21:00 på kanal 8.
--------------------
Så över till svaren på "stadsgåtorna":
1. Visby
2. Madras
3. Ankara
4. Granada
5. Amman
6. Åtvidaberg
7. Narvik
8. Sevilla
9. Skanör
10. Värnamo
11. Malaga
12. Geneve
13. Berlin
14. Basel
---
Naturligtvis hade ni alla rätt!

2 kommentarer:

  1. Jag vet att du har allt det porslin du behöver så du får nöja dig med att njuta av bilderna.
    Härhemma har vi också allt det glas och porslin vi behöver för resten av livet. Det är nåstan tråkigt att det är färdighandlat.

    SvaraRadera
  2. Ja, visst är det lite trist att skåpen (redan?!) är fulla. Och det mesta står bara där och samlar damm. Man använder ju pryttlarna alldeles för sällan, tyvärr.

    Men... ändå... jag VILL ha "Jardinere"!!!

    SvaraRadera