fredag 12 februari 2010

RIK SOM ETT TROLL

Bankvalvet
---
När jag nyss läste väninnans blogg så såg jag ett exempel från vår korrespondens under 70- och 80-talen. De flesta av dessa alster ger starka och hållbara bevis på tramset och slamset i våra personligheter. (Antagligen blir åtalet "alltför livlig fantasi".) Hur som helst - här kommer svaret på väninnans dikt om sitt bankfack:
-----------------
Jag tror sanningen bara är halv:
Är det ett fack, eller kanske ett valv?
En så´n vacker interiör med tavlor och rosor,
praktporslin och smycken i gyllene dosor.
-
Jag är så imponerad av ditt gulle-gull,
känner mig faktiskt av avund full.
Mycket deppad omkring jag går,
undrar: Vad har jag som detta slår?
-
Villan i Schweiz, är den tillräckligt vräkig?
Min älskade Redford, är han kanske för mjäkig?

Lustjakten i Monaco, hur skulle den vara?
Nej, den verkar nog som en roddbåt bara.
Men palatset då, utanför New York?
Det är ju ändå en rätt skaplig kåk.
-
Mina åtta Rolls-Royce står i garaget.
Mina minkpälsar fem, jag har i bagaget,
när runt i världen jag flyger och far
med Bianca, den bästa vän jag har.
-
I jet-setarnas krets jag är favorit,
men tackar ej ja till varje invit.
Med tiden så blir man en aning blasé;
man har ju allt som pengar kan ge.
-
Så är det att vara rik som ett troll,
vad spelar då ditt lilla bankfack för roll?
Att de tog fel på person är ju helt klart:
De trodde du var jag, det är uppenbart!
----------------
OBS! Detta skrevs när Robert Redford var en riktig snygging och Bianca Jagger ledde jet-set-världen. Så det är lääänge sedan. Förhoppningsvis är väninnans och mina brott preskriberade vid det här laget.
---
Förresten, tack G, i dag "fixade" du min bloggidé!
---
Nu är det snart dags för På spåret/Let´s dance. Njut fredagsfikat och chipsen!

2 kommentarer:

  1. Det var en rolig tid. Varför har vi slutat?
    Är vi inte så galna längre? Är det åren som gjort oss seriösare? Så många frågor och inga svar.

    SvaraRadera
  2. Vår galna sida har väl inte upphört helt. Eller? Åtminstone hos mig själv finner jag spår av galenskap - varje dag. Tyvärr fruktar jag att den kommer att bli värre ju äldre jag blir. Men på fel sätt...

    SvaraRadera