lördag 25 april 2020

EFTER MATLEVERANSEN


Igår var det den 24 april 2020.
Vid 12:30-tiden plingade det på min dörr och utanför stod en trevlig ung man och en massa kassar fulla med matvaror från en stor och känd mataffär.

Det tog ett tag innan allt hade kommit på plats i frys, kyl och skåp.
Som alltid kollade jag noga att allt var med och okej och att alla bäst-före-datum var acceptabla.

Gissa om jag hickade till när jag såg burken med Mini-Keso.
Så här stod det på locket:
Jag måste tillstå att jag blev en aning förgrymmad.
Den burken borde endera ha varit kraftigt nedsatt i pris eller kanske rent av bortplockad från hyllan.
Det är andra gången jag fått ringa och klaga på kort datum på en Kesoburk.
Men förra gången var det i alla fall ett par dagar till godo.
Jag vet att de flesta livsmedel i regel är fullt ätbara flera dagar efter sista bäst-före-datum men när jag beställer hem matvaror så förutsätter jag givetvis att det är färska och fräscha produkter jag får.

Jag har faktiskt skrivit i kommentarsrutan hos butiken att jag önskar så långa bäst-före-datum som möjligt. Och att man ska kolla att frukt och grönt är bra. Det är viktigt, tycker jag.
Att få hem dålig frukt, vissna grönsaker och/eller varor med alltför kort datum är inte acceptabelt.
Väldigt slarvigt av personalen att inte kolla bättre.

 När jag ringde till butiken för att reklamera Keson så sattes förstås pengarna genast in på mitt konto.
Samtidigt ställde jag en fråga om Sempers torrmjölk som jag nu, för andra gången, inte fått levererad.
— Vi har inte haft torrmjölk på flera månader, blev svaret.
— Det var konstigt, sa jag. Min väninna fick hem varor från er förra veckan, bl.a. Sempers torrmjölk.
— Vi kan ju inte leverera varor vi inte har, var det snorkiga svaret.
— Ibland kan ni tydligen ändå göra just det, sa jag lugnt (men lite syrligt).

Sedan tackade jag för mig men kände att det där bemötandet var inte riktigt okej.
Samma person har en gång förut varit näbbig i sina svar på hövliga frågor så där skulle definitivt behövas en charmkurs.
Jag förstår att personalen har fullt upp en fredagseftermiddag, men det tar lika lång tid att vara snorkig som att vara vänlig.
Och om det blir en nästa gång kommer jag att, på ett trevligt, sätt påpeka det för "snorkmajan".
Ha en skön helg!

8 kommentarer:

  1. Ja det där var slarvigt av butiken, det kanske inte är så många som klagar, så jag gissar att det var en chansning med Keson?? Sen är det ju märkligt att varor som inte finns ändå finns för vissa....hmmm.....
    Bättre lycka nästa gång, säger jag och så önskar jag dig en fin lördag <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. I coronans spår har ju antalet hemleveranser med mat ökat enormt så personalen har förstås fullt upp och hinner nog inte alltid läsa datum på alla varor. De tar första bästa och de äldsta står alltid längst fram i hyllorna.
      Jag blev faktiskt mer sur på snorkmajans sätt.
      Allt gott för söndagen!

      Radera
  2. Självklart måste bäst-före-datum var så långt fram som möjligt. Det är ju inte säkert att man använder varan direkt man fått hem den. Snorkiga människor ska sättas på plats med en gång. Det måste butiken få veta, annars fortsätter hon klart i samma stil. Helt oacceptabelt. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska alltid vara ett väl tilltaget bäst-före-datum, anser jag. Man ska ju inte tvingas kasta i sig maten genast den kommer innanför dörren. ;)
      Snorkmajan ska få en lämplig "tillrättavisning" om snorkeriet fortsätter en annan gång.
      Kram!

      Radera
  3. Du kunde ju, med all rätt, ha hävdat att Keson var så gammal att den tillhörde en riskgrupp.

    SvaraRadera
  4. I min varuleverans från samma butik fanns Sempers torrmjölk. Det som finns att beställa på nätet kan ju inte vara slut sedan månader tillbaka. Det är bara "schwammel" från damens sida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schwammel är rätta ordet! "Slut sedan flera månader", då borde det tagits bort från beställningslistan. Eller stå: "Tills vidare slut hos leverantören".

      Radera