söndag 19 april 2020

STJÄRNLJUS

Veckans karamell måste vara aftonstjärnan Venus som lyser så klart på natthimlen just nu.
Jag fick syn på den när jag var på väg att gå till sängs häromnatten.
Först undrade jag vad det var för lampa som plötsligt hängde högt över ett flervåningshus i närheten.
Men när jag betraktat "lampan" en stund såg jag att den sakta rörde sig.
Nyfiken tog jag fram kikaren för att se bättre och sedan också kameran.
 Med den zoomade jag in den ljusstarka stjärnan. 
Jag trodde faktiskt inte att Venus skulle vilja vara med på bild men det ville den.
Nedan kan ni se den första inzoomade bilden jag tog och sedan har jag förstorat de två följande.
Klickbara bilder.
En liten, liten ljusprick långt, långt borta i den mörka natten.

Nog blir man förundrad över den enorma rymd som omger oss.
Man känner sig liten, vördnadsfull och nästan andäktig, som så ofta inför naturens under.
Jag minns än känslan jag hade då jag ofta under mars och april 1997 spejade ut mot rymden för att titta på kometen Hale-Bopp högt där uppe i evigheten. Man kunde se den med blotta ögat men med kikare syntes den förstås bättre.
Och varje gång upplevde jag samma ödmjukhet.
En slags märklig andakt över det där ogripbara himmelska fenomenet.
Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva känslan.
Stjärnljus är mystiskt och vackert.
Och något oföränderligt och trösterikt i en orolig värld. 

8 kommentarer:

  1. Himlen, rymden med alla dess olika fenomen är fascinerande. Jag måste nog köpa en kikare, min kamera har för dålig zoom så den skulle aldrig fånga en stjärna, i alla fall inte en sån :) Andra sorters stjärnor går nog :D
    Ha det så gott den här soliga söndagen, kram på're

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får en hisnande känsla; vi små människor snurrar runt på lilla Tellus i en ändlös rymd. Det skulle vara fantastiskt att se jorden från ett rymdskepp. (Men inte ens under pistolhot skulle jag kliva ombord.) Dock säger ju alla astronauter att vår planet är så vacker "utifrån".
      En kikare är en användbar och rolig present till dig själv. Unna dig! ;)
      Må gott i vårsolen! Kram tillbaka!

      Radera
  2. Rymden är spännande. Inte för att jag skulle vilja åka ut i den, men gärna kika lite på avstånd.....ja, inte så litet avstånd egentligen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst vore det underbart att se vår planet uppifrån/utifrån. Men jag föredrar ändå att stanna med fötterna "på jorden".
      Kram från norr!

      Radera
  3. Visst är det häftigt motsägelsefull att man känner sig liten MEN betydelsefull när man tittar på och försöker förstå rymden. Stjärnspejare är även jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rymdforskare måste vara ett spännande jobb. Och tänk de som upptäckt något nytt och okänt där ute i universum! Skulle vara kul att få en stjärna/komet eller dylikt uppkallad efter sig. ;)

      Radera
  4. Fin bild av Venus som också fick bli veckans karamell. Gudinnan Venus står för kärlek och skönhet och är en söt karamell i den romerska mytologin, Karameller kan vi aldrig få för mycket av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Venus är väl en "hon" så det klart att den stjärnan är en karamell! :)

      Radera