torsdag 9 april 2020

PÅSK PÅ G

SKÄRtorsdag!
Det här året gör verkligen Stilla veckan skäl för namnet.
Men samtidigt som det är tyst, tomt och ödsligt nästan överallt i samhället så råder en sällan skådad aktivitet, stress och kaos inom vissa områden.
Det är märkliga dagar och veckor vi är med om.
Vi som lever nu har aldrig varit med om något liknande.
Och kommer antagligen aldrig att göra det igen under vår livstid.

För de flesta kommer det att bli en mycket annorlunda påskhelg.
Många människor har förlorat någon kär anhörig.
Många har någon närstående som vårdas på sjukhus.
Många kommer inte att kunna träffa sina nära och kära under helgdagarna.

Och ovissheten om hur allting ska bli och hur länge detta kommer att fortsätta lämnar oss maktlösa och vilsna. Just nu känns det mesta osäkert och otryggt.
Tänk att ett mikroskopiskt litet virus kan koppla greppet på en hel värld.
Men det är kanske nyttigt att vi får erfara hur sårbara vi är.
Att vi minsann inte har den minsta kontroll över någonting även om vi ju alltid tror det.
När vi minst anar det så händer något.
Det här är en mardröm, och det värsta är att den finns där när man är klarvaken.
Under de senaste dagarna har jag känt av hjärtat en aning och det gör mig lite bekymrad.
Jag vill absolut inte bli tvungen att uppsöka läkare just nu.
Vården har nog som det är och dessutom skulle jag känna stor oro inför sjukhusbesök och att eventuellt utsättas för smitta. Nej, nu ska man helst bara vara hemmavid.
Men jag tar det lugnt. Jag pysslar på här hemma och gör sådant jag tycker om och trivs med.
Att klättra på väggarna är inte aktuellt. Då kan man ju falla och skada sig. Dessutom är jag alldeles för höjdrädd för det. Haha!
Må ni ha en skön skärtorsdagskväll som början på helgen.
Avslutar med en av mina favoritbilder som jag alltid har med på bloggen så här i påsktid.
Jag gillar humorn i den!
Upphovsman/-kvinna okänd. Tyvärr.

6 kommentarer:

  1. Trevlig Påsk! Vi får väl försöka ha lite trevligt även om vi serveras otäcka nyheter med höga dödstal och allmänt elände. Jag hoppas vi går mot ljusare tider på alla tänkbara sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, när det är så här bedrövligt är det extra viktigt att göra tillvaron så bra och trivsam det bara går. Annars bidrar även vi till eländet. Men jag måste erkänna att jag då och då tar kortvariga dopp i deppighetspoolen. ;)

      Radera
  2. GLAD PÅSK önskar jag dig också! Förr eller senare kommer det här att ge sig men visst är det jobbigt och oroande. Hoppas du tar det lugnt, för jag förstår att det känns extra jobbigt med hjärtat <3
    Ha det så gott du kan Annica <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyvärr blir det väl senare ... :( Vi får nog leva med detta eländiga virus rätt länge.
      Jo, jag tar det lugnt. Om jag saktar ner ytterligare är det jämförbart med den eviga sömnen. :D
      Önskar dig och familjen en riktigt god påskhelg!

      Radera
  3. Det känns onekligen lite läskigt. Detta var knappast något man föreställt sig skulle hända i verkligheten. Det är sånt som hör hemma i filmer. Nej, klättra på väggarna får vara för min del också. Jag tar ett par steg på min stege när jag ska sätta uppgardiner och det känns nästan livsfarligt. Att sitta i soffan och dricka påskmust är nog det säkraste. Glad Påsk och tusen tack för det fina kortet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite skräckfilmskänsla över verkligheten är det allt. Månne det blir en happy end? Eller? För många blir det inte det.
      Dricka påskmust i soffan låter som en förträfflig sysselsättning. Och ett ägg eller två, för traditionens skull. :)
      Önskar dig/er en fortsatt bra påskhelg!

      Radera