tisdag 14 april 2020

POST-PÅSK-FUNDERINGAR

Här kommer några efter-påsk-funderingar.

Påskhelgen version 2020, den märkligaste vi varit med om, är slut och i dag återgår vi till den minst lika märkliga vardagen igen. 
Så småningom kommer all världens skol- och historieböcker att försöka beskriva det vi upplever just nu. Och de framtida läsarna kommer inte att förstå allt, precis som vi inte fullt ut kan förstå och sätta oss in i det som hände under pesten, spanska sjukan, gamla krig och naturkatastrofer.
För att riktigt förstå skeenden så måste man ha varit med.
Men inte ens då har man alltid allt klart för sig.
Vi lever ju helst i vår egen lilla bubbla.

Ganska ofta har vi t.ex.väldiga problem med att klura ut vad som får vissa människor att "ticka". 
Någorlunda förståelse för en annan människas livsval och prioriteringar, bekymmer och sorger, glädje och lycka får man inte förrän man gått i hennes mockasiner. En lång tid.
Och det är en omöjlighet.
Just därför är det så lätt att kritisera och ha åsikter om andras göranden och låtanden.
Vi borde vara snällare och tålmodigare mot varandra.
Jag hoppas att årets påskhelg blev något så när, även om den var säregen.
Vad är det man brukar säga om oönskade händelser?
"Det är inte hur du har det utan hur du tar det."
Vi vill alltid ha kontroll men när vi inte har det så får vi försöka acceptera situationen och ändra vårt eget förhållningssätt till det som sker.
Även det lätt som en plätt att säga men betydligt svårare att göra.

Efter ett relativt långt liv har jag börjat komma fram till att den besvärligaste och envisaste människa jag någonsin träffat på är jag själv. (Egentligen är det ett under att jag står ut med den personen.)
Tänk att det ska vara så svårt att ändra på sig. Och det mest korkade i sammanhanget är att man då och då tror att man ska kunna ändra på någon annan.
Ibland försöker man ju med det trots att man bara behöver gå till sig själv för att inse att det är —  ja, just det! — mission impossible.
Hur dum får man vara?
Så korkskalliga har nog de flesta av oss varit någon gång.
På tal om omöjliga uppdrag:
Nu ska ni få ett som är motsatsen, ett lätt uppdrag: en liten rebus.
Nedanstående två bilder bildar ett ord som är aktuellt i dessa dagar.
(Klickbara bilder, som vanligt.)

Samma rebus men med andra bilder.
Jodå, jag vet att ni löste uppgiften redan efter de två första bilderna.
Söderut kan man glädjas åt vårblommor.
Här i norr såg det ut så här under måndagseftermiddagen (annandag påsk).
Blötsnö och blåst. Blafforna på fönstret är snöflingor. Typiskt aprilväder här.
Nog skulle det vara trevligt att snart få njuta av en vacker liten krokus.
God vecka 16!

11 kommentarer:

  1. Nej, man kan aldrig ändra på någon annan. Alla som har/haft en partner är högst medvetna om det.

    Rebusen var enkel. Överlåter till någon annan att lösa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda man (kanske, eventuellt, möjligen!) kan ändra på är ju sig själv. Ofta ett livslångt åtagande. :/

      Radera
  2. Vi har både vårblommor och snö i söder. Jo, det snöade faktiskt igår......och det kom säkert sammanlagt 50 flingor. SUCK!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här uppe får vi, än så länge, njuta av vårblommorna på bilder söderifrån. Vid någon varm södervägg kan man nog med lite tur skymta något yrvaket grönt pytteblad. Däremot har vi sett 50 miljoner virvlande och pigga snöflingor. ;)

      Radera
  3. Jag är ju dum i huvet...det enda jag kan tänka mig som svar på din rebus är korona, kor+ona??? Säg att det är rätt :D
    Märkligt det där med att tro att man kan förändra en annan människa istället för att acceptera den människa som den är. Jag tycker nog att jag har förändrats under åren och jag vill tro att det är till det bättre för gudarna ska veta att det funnits tider som jag helst inte vill tänka på längre...
    Ha en jättefin onsdag nu, det som är kvar...och resten av veckan <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är inte det minsta dum i huvudet. Det klart att du har "rebus-rätt"! :D Grattis! Corona, men med K-ossorna så blev det förstås korona.
      Även om man är svår att förändra kanske man ändå, genom åren, har plockat upp någon klok erfarenhet någonstans som gett en viss insikt och förändring. Inte fy skam det heller. :)
      Önskar dig en fortsatt väldigt bra vecka 16!

      Radera
  4. Min favoritrebus: S ll S +ER
    Svår om du inte kan den. Men det kan du kanske?

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ett slagsmål mellan två smeder". :) Smart rebus.
      Funderade länge och till slut använde jag ett fusk och "ringde" en vän, d.v.s. Google, (bara för att bekräfta, haha!).

      Radera
    2. Det finns en förlängning av den som jag inte kommer ihåg. Fanns den på Google?

      Radera
    3. Ja, först skrev jag bara in "S ll S +ER" men då kom annat upp men när jag lade till "rebus" så poppade den upp. Mycket smart rebus. Jag antar att du lätt löste den.

      Radera
  5. Ditt antagande smickrar mig. Förlängningen hette "i Sigtuna" minns jag nu men jag kommer inte ihåg hur man konstruerade den.

    SvaraRadera