tisdag 3 november 2009

VINDARNA HAR BRÅTTOM

Opaler
---
I dag har vindarna bråttom. Och solen har lyst - med sin frånvaro. Det är verkligen senhöst, övergången från en årstid till en annan. Runt knuten väntar Kung Bore på att få drapera landskapet i vitt. Det har han redan gjort på många platser inåt landet.

Jag tycker mycket om hösten. Den är så kravfri på något sätt. På våren förväntas vi vara friska och glada och helst också lyckligt förälskade. Den obarmhärtiga vårsolen avslöjar alla skavanker på hem, kläder, oss själva. Både ute och inne är det så mycket som ska ordnas inför de korta sommarmånaderna.

Nej, tacka vet jag höstens lugn. Förutom den dagliga promenaden så kan man strunta i utomhusaktiviteterna och bara kura ihop i soffhörnet med en bra bok. Eller någon annan favoritsysselsättning. Härligt!

För min egen del ser jag fram emot att knattra ner tankar och funderingar i denna nystartade blogg. Det tar väl någon timme per dag. Än har jag inte bestämt mig för vilka ämnen som jag ska ta upp - det får komma allt eftersom.

Plötsligt kommer ett ämne upp för mig just nu. Jag känner för att gnälla lite på TV-kanalernas olika volymstyrka. När man byter kanal får man genast endera höja volymen - eller sänka. För att inte tala om reklaminslagen som ger både hörselskador och skrämselhicka. (Det senare kan delvis bero på usel reklam.)

Och en annan sak som också rör TV: Programmens alla hastigt förbiflimrande namnskyltar och upp-poppande textrutor har så pytteliten text. Hallå, det är inte alla som har en stor och bred filmduk att titta på därhemma! När man köper TV med bildruta mindre än 50 tum så borde det följa med en kikare.

Nu är det färdiggnällt - för i dag!

1 kommentar:

  1. Sköna opaler, bra text. Blir jätteroligt att följa din blogg,

    SvaraRadera