onsdag 25 november 2009

JULBAK


Julen närmar sig med stormsteg - till helgen firar vi första advent. Det börjar dra ihop sig till julbak och ibland kan det vara roligt att prova något nytt. Följande, lite ovanliga, småkaksrecept hittade jag i en amerikansk kakbok när jag på 1970-talet besökte släkt i USA. Jag har delat ut receptet till många och har bara hört positiva omdömen. Kakorna är goda, lättbakade och med få ingredienser. Varsågoda!

-----
CHIPSKAKOR FRÅN USA
--
225 g smör (ej margarin)
1 dl socker
2 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
1½-2 dl spröda potatischips, något krossade (saltade, men ej smaksatta chips)
--
Ugn 175 grader. Grädda 12-15 minuter.
--
Rör smör, socker och vaniljsocker krämigt. Blanda i mjölet och sist chipsen. Klicka ut med tesked på osmord plåt (ca 1 tsk deg per kaka). Grädda.
--
Dofta eventuellt över kakorna med lite florsocker före servering.
--
Kakorna går bra att frysa, men vänta då med florsockret tills de ska ätas.
-----
Lycka till med julbaket!

3 kommentarer:

  1. Jag är glad att du är på bloggbanan igen. Dessutom kan jag varmt rekommendera kakorna som är jättegoda.

    SvaraRadera
  2. Tyvärr går allting trögt p g a hostan som inte vill släppa och den medföljande sömnbristen. Sittsover fortfarande, efter 12 dygn. Det är inte klokt!

    SvaraRadera
  3. Det där receptet ska jag absolut prova.Tack!!!

    SvaraRadera