söndag 6 december 2009

ANDRA ADVENT

Adventsstake - tillverkad av bloggarens pappa
Skylt målad av bloggaren
-----
Andra advent - redan! Förvånad, förvirrad, förskräckt - och försenad - inser jag att julen närmar sig med stormsteg. Jag har inte kommit igång med minsta lilla förberedelse. Julbrödet existerar fortfarande bara i tankevärlden (i stället för att ligga fruset i frysen). Julstädningen är också en tankeprodukt (tills dammtussarna tar över och det blir ett par drag med dammsugaren). Julmaten är mest krävande för min närbutiks charkleverantör; färdiglagad skinka, kalvsylta och leverpastej ökar inte nämnvärt min egen julstress. Och julklappsinköpen är nere på ett minimum. Nej, julstöket blir som vanligt - lite småpyssel någon dag före dopparedan. Ja, jag vet, jag har det sååå bra!
-
Här om dagen beställde jag några böcker och filmer från CDON, som jag ska ge mig själv i julklapp. De blir ett förstklassigt sällskap under helgdagarna när jag bara ska ta det lugnt och njuta av stillheten. Det är en gåva att få rå sig själv och göra vad man känner för.
-
Jag har alltid varit noga med att skriva julbrev/julkort till nära och kära. De mottagare som inte har dator får julhälsningarna med vanlig "snigelpost" i brevlådan och datoranvändarna får dem i INKORGEN. Med datorns hjälp kan man numera verkligen snofsa till sina skriftliga hälsningar. Breven blir snygga och prydliga (och lättlästa!) och man kan infoga några trevliga bilder lite här och där. Många sajter på Internet erbjuder gratis bilder och clip art som man kan ladda ner.
-
En sådan sajt är t ex amerikanska www.jsmagic.net Den kan jag verkligen rekommendera, den är gratis, "snäll" och familjevänlig, visserligen på engelska, men det klarar ju vi svenskar galant. Kolla in berättelser, lite musik, clip art; där finns allt från tomtar och änglar till påskkycklingar och spöken. Högerklicka på den bild du vill ha så sparas den och finns att använda i din dator. Sedan är det bara att dekorera breven/eposten.
-
Må väl och glöm inte adventsljusen!

1 kommentar:

  1. Det är inte många som stoppar korv och gravar lax och kokar grisfötter och gör egenhändig kalvsylta nu för tiden. Nej, vi använder oss av det färdiglagade. Till och med köttbullarna som jag köper på ICA smakar lika bra och ibland bättre än mina egna. Man får tacka Findus och Felix och allt vad de nu heter för hjälpen inför helgen.

    SvaraRadera