torsdag 31 december 2009

GOTT 2010!


Nyårsafton har för mig alltid varit en stillsam dag för eftertanke. På andra sidan midnatt väntar det nya året - ett okänt och lite skrämmande äventyr. Vad ska hända? Låt oss innerligen hoppas att vi går in i ett bra år - och decennium - där goda krafter ska verka. Det händer alldeles för mycket hemskheter.
-
Nyheterna i dag toppas av vansinnesdådet i Esbo i Finland. En man skjuter sin ex-flickvän, fyra av hennes arbetskamrater och begår sedan självmord. Varför kan aldrig dessa galningar "bara" ta sitt eget liv? Nyårsaftonen 2009 kommer aldrig att glömmas av vårt östra grannfolk. Vilken fruktansvärd tragedi. Tankarna går, som alltid, till offrens anhöriga.
-
Nog om detta hemska. Nu ska jag/vi se framåt och tro på ett nytt år utan våld, krig, finanskriser, arbetslöshet, miljöförstöring och sjukdomar. Ja, jag vet att det är en utopi, men det är ju ändå nyårsafton och då kan man väl få drömma och hoppas. Själv tänker jag "bidra" till en bättre värld på mitt eget lilla sätt: Jag ska fortsätta att göra mitt allra bästa för att vara en så bra och ärlig människa och god vän som jag bara kan. Jag lyckas... ibland.
-
Önskar alla ett GOTT SLUT på 2009 och ett GOTT NYTT ÅR 2010!

1 kommentar:

  1. Man blir helt desperat över alla dessa dårar som måste ta andras liv. Tänk om de började med att ta sitt eget. Man känner en oerhörd förtvivlan över att dessa vansinnesdåd aldrig tycks ta slut. Det blir nya år och nya dårar som kommer att skapa rubriker. Det lär aldrig ta slut.

    SvaraRadera