tisdag 29 december 2009

INSNÖAT OCH ENFALDIGT

Snökristall
-
Nu har vi fått snö så det räcker för ett tag. Enligt uppgift så är alla snökristaller sexuddiga och ändå ska det inte finnas två som är exakt lika. Men alla är de fantastiskt vackra! Bilden ovan är ett bevis på hur vacker snön är om man råkar titta på den i stark förstoring. Men vem har tid till sådana funderingar när vi insnöade - stressade och småsvärande - håller på att skotta oss ut?
-
Ibland kan jag börja fundera på ett ord. Eller ett uttryck. Ungefär så där som när en melodi plötsligt invaderar skallens "trall-centrum" och vägrar att flytta på sig. Under en period är det bara den där låten som snurrar runt bland de grå cellerna.
-
Nu har ordet "enfaldiga" invaderat min (för tillfället?) enkelspåriga hjärna. Men visst är det konstigt att vi kan säga "den tvåfaldiga (eller flerfaldiga) guldmedaljören"? Men vad händer om guldmedaljören bara vunnit en gång? Ja, just det!!! Det går ju inte att säga "den enfaldiga guldmedaljören"! Det är en helt annan sak! Om det finns guldmedaljörer som är både flerfaldiga och enfaldiga låter jag vara osagt. I så fall är de få.

2 kommentarer:

  1. Intressanta frågor du tar upp. Vi satt en kväll under julhelgen och grubblade över ett ords ursprung och kunde inte komma på varför det hette så. Det tråkiga är att jag redan glömt vilket ord det var, vilket bevisar att minnet är skrämmande dåligt. Finns det inga program i radio eller TV som tar upp språkfrågor nu för tiden.

    SvaraRadera
  2. Nu när Peter sköter verksamheten så har jag tid över. Ring mig när ni undrar om något!

    SvaraRadera