torsdag 24 december 2009

GOD JUL!


EN RIKTIGT GOD JUL!
-
Det är natt till julafton och då känner jag mig alltid lite "högtidlig". Minnen från barndomens glada och lyckliga jular dyker upp. Varje julaftonsmorgon fick mina två äldre bröder och jag öppna ETT valfritt paket för att den lååånga väntan på det riktiga julklappsöppnandet vid middagstid skulle gå lättare. Det var ett smart beslut av våra föräldrar! Om vi valde "rätt" klapp på morgonen hade vi - förhoppningsvis - något att sysselsätta oss med under dagen.
-
Ett år, vid eftermiddagens julklappsutdelning, fick jag en snörstump i handen som jag skulle följa till dess andra ände där en speciell julklapp väntade. Snöret ringlade sig genom hela huset, fram och tillbaka mellan rummen och jag nystade och nystade och till slut dök klappen upp - ett par skidor och stavar. De var ju inte det lättaste att göra paket av, så i stället fick det bli en uppskattad "skattjakt". (Skidorna blev tyvärr icke den populäraste och mest använda julklapp jag fått genom åren...)
-
Önskar nu alla en fridfull jul med de första raderna från Julevangeliet:
-
"Vid den tiden utfärdade kejsar Augustus en förordning om att hela världen skulle skattskrivas. Det var den första skattskrivningen och den hölls när Quirinius var ståthållare i Syrien. Alla gick då för att skattskriva sig, var och en till sin stad. Och Josef, som genom sin härkomst hörde till Davids hus, begav sig från Nasaret i Galileen upp till Judeen, till Davids stad Betlehem, för att skattskriva sig tillsammans med Maria, sin trolovade som väntade barn.
-
Medan de befann sig där var tiden inne för henne att föda och hon födde sin son, den förstfödde. Hon lindade honom och lade honom i en krubba, eftersom det inte fanns plats för dem inne i härberget."
-
(Ur Lukasevangeliet 2:1-20)

1 kommentar:

  1. I morgon är en annandag och dags för fynd på diverse reor. Själv sitter jag här framför datorn medan resten av de vuxna tittar på någon fotbollsfilm. Synd att det ofta är så kallt till julhelgen att man bara blir sittande inomhus och blir allt bredare.
    God fortsättning på julen.

    SvaraRadera