tisdag 8 december 2009

SAGAN OM TOMTEN OCH FINANSKRISEN

Tomtemor och Tomtefar i en kärleksfull situation
-
Del 2 (av 3)
-
- Nu måste vi genast sätta i gång med arbetet, sa han uppfordrande. Jag hade tänkt att jag skulle skicka iväg er på ett specialuppdrag. Han svepte med blicken över sina bröder och svägerskor och fortsatte:
- Ni ska få klä er som vanliga människor och ge er ut i världen. Vi måste skaffa oss ordentlig och djupgående information om den här finanskrisen och vad den ställer till med. Jag är så orolig och bekymrad över alla stackars barn som kanske inte får den jul de har hoppats på och gjort sig förtjänta av. Tomtefar drog efter andan.
- Men hur ska vi gå tillväga? undrade Barre. Hur ska vi få information? Och vad ska vi kunna göra? Alla världens regeringar funderar ju så det knakar i bänkarna.
- Med lite tomtelig list så ska vi nog kunna få rätsida på problemet, svarade Tomten. Jag har nämligen en plan! Han log hemlighetsfullt och sa: Så här gör vi! Först ska ni ta er in på Volvo, SAAB, SSAB, Plannja, Elektrolux och alla de andra företagen här i Sverige som säger upp sin personal. Hur ni bäst ska ta er förbi säkerhetsvakter, portlås och sådant, det får ni själva lösa alltefter ni stöter på dessa hinder. Jag kan inte förutse allt, men ni har min tillåtelse att använda era magiska krafter. Som medlemmar i släkten Tomtén så har ni ju rätt att utöva vissa konster när situationen så kräver.
---
Både bröderna och deras fruar såg väldigt glada och nöjda ut. Dels för att de verkligen ville hjälpa alla drabbade människor, både ensamma och familjer, men också för att få chansen att använda sina tomte-krafter. Det var inte ofta de fick tillåtelse att göra det. De speciella gåvor de fått skulle inte missbrukas eller utnyttjas i onödan utan bara när det var absolut nödvändigt. Och nu var det - just det - NÖDVÄNDIGT!
---
Tomten fortsatte:
- Efter Sverige vill jag att ni fortsätter till USA och besöker alla deras krisbranscher. Jag har talat med kusin S. Claus "over there" och även om både han och jag tycker att klantskallarna som ställde till allt det här också borde få ordna upp hela röran, så kan vi inte bara se på och låta allt falla sönder. Det är ju vanliga människor som kommer i kläm. De har inte gjort något fel. Vi måste ge dem ett handtag. Men vi ska se till att de som bär ansvaret för det här får göra rätt för sig. Nu får det vara slut på deras dumheter. Tomten såg väldigt bestämd ut när han på nytt tog till orda:
- Hur som helst, ni gör en "världsturné", besöker land efter land, men det måste gå jättefort. Vi har bara några dagar på oss. För att det ska fungera så har jag haft ett "snack", som ni brukar kalla det, med Rudolf och de andra killarna och de har lovat att ställa upp till 1oo procent. De är ju proffs på att ta sig fram snabbt. Släden är nyservad och klar. Jag tror inte det ska bli några problem. Men ni måste vara tillbaka den 23:e, och senast vid 18-tiden! Vi har ju massor av paket att packa då, före midnatt. Några frågor?
- Ja, vad är det EGENTLIGEN du har tänkt dig att vi ska göra? Jag menar, när vi fintat oss förbi alla säkerhetsmojänger, vad ska vi då GÖRA? frågade Barre.
---
Tomten harklade sig och Tomtemor lutade sig nyfiket fram mot honom för att inte misa en enda bit av hans så kallade plan.
---
- Jo, jag vill att ni ska TALA med människorna. Få dem att förstå hur och varför det har blivit så här. Man kan ju bara hoppas att de tar lärdom. Det är det första steget. Sedan, under steg två, då får ni verkligen ta till era superkrafter. Jag vill att de ansvariga för krisen ska byta jobbb med de som blivit varslade och arbetslösa. Det är hög tid att höjdarna får ta ansvar för sina handlingar och känna på hur det är att bli utan jobb och gå en oviss framtid till mötes. Och naturligtvis ser ni till att de friställda, med glans, klarar sina nya arbetsuppgifter. Ärligt talat så behövs det nog inte så mycket magi för DET. Höjdarna lär behöva mer hjälp... Tomten himlade med ögonen och tillade: Men det blir nyttigt för dem att vara och leva på "fel" sida skrivbordet.
---
Han gjorde en paus, rättade till tomteluvan som halkat på sned, strök sig eftertänksamt över det vita, vågiga skägget och sa bekymrat:
- Bilindustrin är ju riktigt illa ute så där behövs det att vi sätter in extraordinära åtgärder. Och då hjälper vi ju även alla deras underleverantörer. Ni får helt enkelt ta och skrota alla gamla bilar, vilket också miljön mår bra av. I första hand får ni se till att de svaga i samhället får nya bilar, men höjdarna kan fortfarande få rulla omkring i några år gamla modeller. Och de är inte så miljöfarliga heller. Okay? Ni fixar detta! Ni använder era magiska krafter när det behövs. Jag gissar att det blir mest när ni jobbar med de krisansvariga. Vill ni ha lite kul, så kan ni låta Rudolf och killarna virra omkring lite försiktigt på någon mindre väg där det kör många gamla bilar. Renar är ju fenomenala på att "vägvirra". Men det får bara bli plåtskador! Absolut inga person- eller renskador! Och sprid ut lite avledande tomtedamm i försäkringsbolagens datorer. De bolagen är förresten inte helt utan skuld när det gäller den här krisen.
Tomten tystnade men tittade Rufse och Rufsa, Barre och Barra stint i ögonen, en efter en:
- Ni får ta till vilka knep och konster som helst, så länge ingen människa kommer till skada. Låt fantasin flöda! Är det något som är oklart eller om ni undrar om något, så ring mig. Jag har just skaffat en ny mobil som verkar ha jättebra mottagning. Jag tror ni kan nå mig varsomhelst. Ni skulle se så tjusig den är! Röd och grann och jag kan välja mellan en massa häftiga ringsignaler. Det är "jul igen" och "tomtarnas vaktparad" och "tusen juleljus" och "stilla natt" och "white christmas" och "snön ligger vit på taken" och... Njae, det där sista var visst en dikt av någon som hette Rydberg.
-------
Sagans sista del, del 3, kommer i morgon.

1 kommentar:

  1. Härligt med tomtenovell i juletid. Ser fram emot del 3. Har städat bland mina papper och hittat en egen tomtesaga som jag skrev på komvux. Den hörde inte till mina bästa alster.

    SvaraRadera